Let your fingers do the

working.


Og alt det gode der følger med.

Håndens arbejde.

Håndværk og håndarbejde har en særlig plads hos YUZU.
Både i mit tekstile virke, hvor det ofte er udgangspunktet i min inspiration og designproces, og på et større plan, da jeg tror det er vigtigt, både for individet og for samfundet, at bevare kendskabet til teknikkerne og processerne og blive ved med at videreformidle og udøve håndens arbejde.

Faktisk er der intet mindre end 4 årsager til, at håndværk og håndarbejde er en del af YUZUs fundament, og hvorfor jeg insisterer på at hylde og holde de gamle håndværkstraditioner i hævd.


De 4 årsager.

(intet mindre end)

  • Håndarbejde har altid bragt folk sammen. Samlet os.
    Det er en kilde til fællesskab og samhørighed.

    Når mennesker samles omkring kreative projekter, skabes der en unik forbindelse gennem deling af viden, erfaringer og glæde ved det håndlavede. Der dannes et særligt bånd. Disse fællesskaber er både berigende og hjertelige, og de viser, hvordan noget så enkelt som et stykke garn kan være med til at binde os sammen på tværs af forskelligheder.

    I en digital verden, der konstant er i forandring og splittelse, tror jeg på, at det er vigtigt at samle folk. Samles om uhøjtidelige sysler i analoge og nærværende fælleskaber.

  • Med små, lokale, håndværksproduktioner er der bedre mulighed for at kontrollere brug af råvarer, vand og kemikalier og mindske, eller helt eliminere, overproduktion. Samtidig er man som forbruger fysisk tættere på produktionen, og vil kunne få en bedre forståelse for, hvordan produktet produceres. Hvilket kan være et incitament for et større fokus på reparation og vedligeholdelse.

    Derudover er der, det personlige og nære aspekt af det håndlavede og ikke mindst kvaliteten af det fremskabte heraf, som ofte rummer velovervejet design, udsøgt håndværk, unikke detaljer og særlige fortællinger, som alt sammen er med til at give tingen sjæl.

    I kontrast til masseproduktionen, som vi oftest kun ved er Made in China. Hvad end det så indebærer.

  • Jeg er meget optaget og inspireret af Craft-psykologien og de mange teorier som begrunder og beskriver den gavnlige virkning håndens arbejde har for vores trivsel og sundhed. 

    Der er et nummer af sundhedsfremmende effekter, som vi kan høste ved at arbejde med vores hænder, bl.a. forbedring af vores kognitive funktioner og motoriske færdigheder samt udvikling af kreativiteten.

    I en hurtig, digital verden er fordelene ved at engagere sig i praktisk arbejde ofte undervurderet. Trods at netop dét at bruge sine hænder til at skabe, bygge eller reparere ting, kan have en dyb indvirkning på vores velvære og generelle sundhed.

    Når vi arbejder med vores hænder, uanset om det er havearbejde, håndarbejde, håndværk eller madlavning oplever vi en følelse af præstation og stolthed. De håndgribelige resultater af vores indsats giver en unik form for tilfredsstillelse, som er svær at kopiere i et virtuelt miljø.

    At skabe med hænderne giver mulighed for at fordybe sig, skabe ro, mærke sig selv, udforske kreativiteten og lade sindet finde hvile.

  • Håndværk har mange samfundsmæssige fordele. Et af de vigtigste aspekter er skabelsen af arbejdspladser lokalt og regionalt, hvilket bidrager til øget beskæftigelse og økonomisk vækst. Håndværkere spiller en afgørende rolle i at opretholde traditionelle håndværksteknikker og bevare kulturarven. Derudover skaber håndværk et tættere fællesskab ved at fremme lokal produktion og handel. Endelig kan håndværk inspirere til kreativitet, innovation og bæredygtige løsninger, hvilket gavner samfundet som helhed.

    På det mere nære samfundsmæssige plan så er håndværk og håndarbejde en evig fortælling. Håndens arbejde er universel og for alle. De mangeartede håndværk kommer fra hele verden, fra forskellige folkefærd og samfundslag. Stolte håndværkstraditioner som bliver viderefortalt i generationer, og som forbinder os.

    På det personlige og individuelle plan kan kendskab og mestring af håndværk også have betydning for vores samfund og forbrugerkultur. For når vi skaber med vores hænder, så forbinder vi os med vores ting på en dybere måde, og vi udvikler helt automatisk varmere følelser og får en større tilknytning til dét, som vi selv har skabt eller repareret. Hvilket afføder en større lyst til at beholde tingen længere og passe på den, og derved mindske behovet for at købe nyt.

    Et ændret forhold til vores ting kan være med til at ændre vores forbrugsvaner, og skabe bæredygtige forandringer i vores brug-og-smid-væk-samfund.

“Kendskab til materiale og produktion er med til at skærpe vores vilje til at bekæmpe overforbrug og ødselhed med ressourcerne.”

Fra bogen “Håndværk” af Rigetta Klint.


Kærlighed til håndværk

…og til det analoge.

Jeg samler på håndværk.
Mit hjerter banker for håndens arbejde og det analoge.

Jeg arbejder med flere forskellige tekstile håndværk bl.a. serigrafi, tryk, print, indfarvning, shibori, stivelse af tekstiler, flet, vævning, plissering, origami, broderi, strik og syning, og jeg tilstræber mig hele tiden på at tilegne mig nye. Også uden for det tekstile felt.
For det er ofte dér, nye idéer opstår.

I mødet mellem uventede kombinationer. Gamle, klassiske håndværkstraditioner i nye klæder. Så at sige.

”Man skal vide, hvad der allerede findes, for at kunne finde på fornyelsen”,  som Lene Tanggaard siger det så fint i bogen ”Kloge Hænder”.

Og det er bl.a. dét jeg forsøger på, ved at nytænke måder hvorpå vi kan anvende vores aflagte og kasserede tekstiler i en kunstnerisk og designpoetisk kontekst, og derigennem starte samtaler om bl.a. kultur, forbrug, håndværk og det gode design og bringe mere kunst og kreativitet ind i vores liv, hverdag og samfund.